Založ si blog

Červený posun v ďalekých galaxiách vzniká inak ako sa uvádza.

Červený posun v ďalekých galaxiách vraj vzniká na základe Dopplerovho javu, kedy z dôvodu rýchlo vzďaľujúceho objektu dochádza k predlžovaniu vlnovej dĺžky podobne ako sa to deje pri zvuku, kedy sirénu vzďaľujúceho rušňa počujeme v nižšom tóne ako sirénu k nám približujúceho sa rušňa.

Takže zvukové vlny sa tu dávajú na roveň so svetelnými vlnami a tvárime sa pritom akoby tie vlny bol rovnaký fyzikálny dej. Ale opak je pravdou. Svetelné vlný sú iný fyzikálny dej ako zvukové vlnenie, a preto, čo platí pre zvukovú vlnu, nemusí platiť pre svetelnú vlnu.

Zvukové vlny sú úplne odlišný fyzikálny dej ako svetelné vlny, a preto nie je vôbec namieste z nich odvodzovať, že čo platí pre jedno (zvukové vlny) platí aj pre druhé (svetelné vlny).

Ak sa zdroj zvukového vlnenia k nám približuje a počujeme vďaka tomu ten zvuk vo vyšších tónoch, tak to vôbec ešte nemusí znamenať, že to isté sa stane so svetlom, že ak sa zdroj svetla k nám približuje (vzďaľuje), že budeme to svetlo vidieť vo „vyšších tónoch“ („nižších tónoch“) t.j. vo farbách viac do modra, kde sa skracuje jeho vlnová dĺžka (alebo viac do červena, kde sa predlžuje jeho vlnová dĺžka).

Ukážem, že v čom spočíva rozdiel medzi zvukovou a svetelnou vlnou. Zvuková vlna je zhusťovanie a zrieďovanie tlaku vo stojatom vzduchu (- vzduch stojí na jednom mieste), ktorým sa šíri – ten zvuk pozdĺžne. Kdežto zdrojom svetelnej vlny je rotácia a šíri sa celý objekt, celé svetlo.

Svetlo nemá stojatý objekt ako zvuk, kde ten zvuk má stojatý vzduch, ktorý sa so zvukom nešíri, pričom svetlo sa šíri celé, čo by v porovnaní so zvukom znamenalo, že zvuk by sa šíril a s ním by sa šíril – tou istou rýchlosťou aj celý vzduch, v ktorom sa zvuk šíri.

Vidíme, že fyzikálne deje sú úplne odlišné pre svetlo aj zvuk. Nič nás neoprávňuje dať medzi ne rovnítko a vyvodzovať z nich podobné závery, že čo platí pre jedno, platí aj pre druhé.

Preto nemožno hovoriť, že Dopplerový jav platí aj pre svetlo. Tento jav práveže neplatí pre svetlo. Mohol by platiť pre svetlo, ak by sa experimentálne dokázalo, že to tak je. Neviem o žiadnom experimente, ktorý by potvrdzoval, že pre svetlo platí Dopplerový jav. Takýto experiment ešte doteraz nikto nevykonal.

Ako nepriamy dôkaz by bolo meranie vlnovej dĺžky elementárnych častíc v urýchľovačoch, kde by bolo vykonané meranie vlnovej dĺžky elementárnej častice v kľude – ešte ako neurýchľovanej častice s meraním jej vlnovej dĺžky, keď sa vykoná jej zrýchlenie na rýchlosť k svetlu.

Keby sa tam ukázal Dopplerový jav, tak by sme to mohli zobrať do úvahy ako nepriamy dôkaz. Či sa takéto merania robili, to neviem, nech nám ten, kto by o tom niečo vedel napíše do diskusie, či boli vykonané také merania alebo nie.

Ak takéto merania vykonané neboli, tak nás nič neoprávňuje dávať rovnítko medzi Dopplerovým javom vo zvuku a Dopplerovým javom vo svetle, lebo takýto jav, že nastáva to isté v jednom a to isté v druhom nebol ešte experimentálne potvrdený.

Prečo toľko reči okolo toho vediem. No preto vediem okolo toho toľko reči, lebo na základe Dopplerovho javu sa odvodzuje vek vesmíru. Ak tento jav pre svetlo neplatí, potom neplatí ani tvrdenie o veku vesmíru a tým sa bude musieť zmeniť celá fyzika o vesmíre. Potom vesmír nebude mať vek, ale bude večný a červený posun bude vznikať z iného dôvodu.

Prečo nie sme ľahší, keď nám Mesiac prechádza ponad hlavu?

16.02.2023

Položil si už niekedy niekto takúto otázku? Neviem, či bolo vôbec niekoho na svete, kto sa na toto pýtal. Pritom ide o otázku, ktorá leží na očiach a nikto sa na ňu nepýta. Máme prílivy a odlivy ako dôsledok príťažlivosti Mesiaca a obdobne by mala kolísať aj naša tiaž na Zemi podľa toho, či je Mesiac nad našimi havami alebo pod našimi nohami. Vie niekto odpovedať [...]

Návod ako rušiť gravitáciu s magnetickou indukciou.

31.05.2022

Ukážeme si postup ako rušiť gravitáciu tu na Zemi, aby sme vyrušili silu, ktorá priťahuje predmety k Zemi. Najprv jednoduchý úvod do problematiky, že aký je skutkový stav vecí ohľadne toho, čomu hovoríme gravitácia. Ak chceme na Zemi rušiť gravitáciu, tak si treba uvedomiť, že na Zemi nepôsobí žiadna gravitácia, ale odpudivá sila priestorového poľa. Priestor nie je [...]

Nový objav! Imaginárne čísla majú aj reálny obraz.

28.05.2022

Imaginárne čísla majú okrem svojej hodnoty aj svoj reálny obraz (svoje reálne číslo), kde si teraz ukážeme, že ako to je možné, že také vôbec niečo existuje. Imaginárne čísla majú svoj reálny obraz a ten je zhodný z pozíciou na číselnej osi, ak uvážime, že jednotlivé dieliky na číselnej osi sú od seba vzdialené o nejakú vzdialenosť, tak hodnota tejto [...]

veliteľská budova, Banská Bystrica

Pôsobili v nej povstaleckí hrdinovia Golian a Viest. Veliteľskú budovu rezort obrany vynoví za takmer 13 miliónov

24.04.2024 07:00

Je dôležitou súčasťou našej histórie a zaslúži si pozornosť, zhodujú sa Banskobystričania pri pohľade na tamojšiu pamiatku v podobe Veliteľskej budovy.

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny pre RTVS. Narazí zákon na Čaputovú alebo sa čaká na Pellegriniho? Šimkovičová ešte nemá meno nového riaditeľa

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.

Ukrajina, Charkov

Dokážu zastaviť Rusov? Západné zbrane prídu, ale Ukrajincom chýbajú vojaci, obávajú sa experti

24.04.2024 06:00

Prichádza západná vojenská pomoc pre Ukrajinu neskoro? Rusko dokázalo za posledné mesiace na bojisko posielať stále viac mužov.

Stanislav Apjar

Zaoberám sa produkciou nového poznania v oblasti fyziky. Robím objavy tak, že dávam známe poznanie do nových vzájomných súvislosti, z čoho vzniká nové poznanie - nový objav.

Štatistiky blogu